Bangkok-listan

Älskar ni listor lika mycket som jag? Jag skriver listor för allt. Mest saker jag måste göra, typ tvätta, handla, svara på mail, ringa någon etc osv ni fattar.Det är befriande att få ned det på papper så slipper man oroa sig för att man ska glömma bort det och på något sätt känns det även mer hanterbart när man staplar upp allt i listform och sen sakta men säkert börjar bocka av sakerna. Men jag tycker också om att skriva listor för att sammanfatta roligare saker typ händelser, tillstånd , för -och nackdelar med saker, och även olika slags höjdpunkter.
Känns som ett ypperligt tillfälle nu att titta tillbaka på tiden i Thailand och skriva en lång lista nu när vi är påväg inpå ett nytt kapitel.
Låt oss börja från början.
- Bangkok
X Vi landade i Bangkok. Intensiva, men inte såå intensiva Bangkok. Både jag och Louis hade förväntat oss mer kaos, mer smuts, mer fattigdom och mer intensitet rent generellt.
X Vi svettades, kände oss ofräscha men började sakta men säkert komma till att acceptera att detta tillstånd nog skulle bli normen under tiden i Asien.
X Vi åt vad vi trodde var riktigt Pad Thai på Ko San Road och lärde oss snabbt att den riktiga Pad Thain faktiskt fanns några gator bort och till hälften av priset.
X Vi blev lurade på pengar i taxibilar och tuk tuks då vi inte visste att man ska be dom använda ”mätaren” innan man kliver in i bilen så att det blir rätt pris baserat på tiden man spenderar i bilen. Dessutom trodde både jag och Louis att tuk tuks skulle vara billigare än en riktig taxi då de är mindre och inte ens ”riktiga bilar” men nej. Tuk tuks är mer av ett ”roligt” transportmedel i Thailand som turister tycker om att färdas i och det vet Thailändarna om och utnyttjar, såklart.
X Vi bodde på ett fint hotell och förstår nu att vi betalde på tok för mycket för dagarna där men är tacksamma för en ”mjuklandning” och poolen på taket som gav oss vila från stadens marknader, tempel och tuk tuk-turer. Dessutom fanns det ett gym och pingisbord som vi utnyttade. Om någon undrar vem som vann piningsen så var det jag. Louis och jag har länge pratat om att spela och nu fick jag äntligen visa honom vad jag går för ( växte upp med pingisbord i källaren hehe, behöver jag säga mer? ).
X Vi häpnades över nattmarknader, märkliga maträtter, rätter som bestod av 95% chili som fick svettet att rinna ned för tinningarna som ett vattenfall. Men Louis envisade sig alltid om att äta upp allt. Han tror att hans tolerans för kryddstark mat har ökat från 3 till 7 dessa veckorna i Thailand. Vi får se vad som händer med toleransen i Indien sen.
X Vi besökte tempel och ”the golden buddah” vilket var fascinerande men kändes mest som saker som ”behövde bockas av” än saker som man verkligen njuter av. Iallafall så var det så för mig.
X Vi åt på en västerländsk restaurang och ångrade det direkt. Maten var inte god, maten var jättedyr. Ingen bra deal med andra ord. Därefter åt vi bara på Thaiställen ( betyder inte att vi inte käkat västerländsk mat på de restaurangerna för det har vi: Omeletter, hamburgare, soppa etc).
X Vi lyxade rejält på en av Bangkoks finaste roof top bars ( över 50 våningar upp )och träffade två trevliga tjejer som backpackade solo och joinade oss på happy hour. Det var sannerligen en happy hour. Vi såg solen skifta i alla möjliga citrusfärger och lägen. Vi tog bilder och beställde in fina cocktails.
X Vi festade på Ko San Road men insåg snabbt att det inte riktigt var för oss. Det kändes som att det var lite av en viss typ av turist som hängde där. Turisten som dricker sig lite för full, har på sig ” same same but different ”tishan och inte har något emot att barerna spelar så pass hög musik att man varken sig kan höra sina egna tankar eller någon annan som försöker prata med en. Denna stereotypiska Ko San Road turisten åker sedan direkt vidare till Full Moon party på Ko Phagnan och sen har de ”gjort” Thailand. Visst, det är en grov generalisering men ni känner igen typen? Det var iallafall fullt ös in princip i varenda bar och jag är säker på att det hade kunnat vara riktigt kul om man beställde in tio buckets, provade lustgas och är och är okay med att vara runt tusentals turister utan att riktigt träffa någon på riktigt eller ha ett meningsfullt utbyte. Folk är fulla men folk har kul och det är sannerligen en intensiv upplevelse och jag hade ändå rekommenderat att åka dit på kvällen bara för att se det hela.
X Vi åkte tillbaka till Bangkok för två nätter och insåg hur mycket vi verkligen gillar denna stad. Den känns bekant och hanterbar. Man får perspektiv när man reser. Jämfört med Kambodja är Thailand och Bangkok en dans på rosor och jag tror att denna känslan kommer att förstärkas när vi landar i Indien om några timmar.
X Vi bodde på billigare hostel och i en annan del av staden och såg andra vyer.
X Vi klippte ( jag) och rakade oss ( Louis) och kände oss pamprade deluxe
X Vi besökte en annan roof top bar och blev rejält spoilade med snacks och vackra vyer.
 
 
Så summan av kardemumman? Vi gillar Bangkok. Jag tycker verkligen om Bangkok och hade kanske kunnat tänka mig att spendera lite mer tid här. Det finns otroligt mycket att se så man hinner inte med allt såklart. Ett par dagar till hade inte varit helt fel men jag har på känn att det inte dröjer länge förrän vi är tillbaka här igen, staden av in och ut! Men tack och hej för denna gången Bangkok.  
Från igårkväll! Vertigo rooftop bar på 59:e våningen👌🏻
Alltså dog när jag såg denna valpen på gatan. Nästan att vi smugglade med oss honom.
Min mobil håller på att dö på riktigt. Alltså den fungerat inte alls typ. Går ej att skriva o bilderna blir suddiga. Tips om ny mobil tack!!
Kul men dyrt.
Navigera mellan tempel
Igårkväll lyxade vi som sagt.
Tre rundor snacks fick vi. Värde för pengarna haha
China town.
Banana Shakes alllll day. Kostar ca 10 kr
Första rooftop baren.
<3 Min fina Louis
 
Save
Allmänt | |
Upp